Beursdeelname is kostbaar. Als het doel van uw beursdeelname glashelder is, dan haalt u het meeste rendement uit de beurs.
Beurzen zijn een uitstekend middel om in contact te gaan met prospects en klanten.
Op vakbeurzen staat meestal één branche of vakgebied centraal. Vaak is er ook een congres bij dat nog meer professionals aantrekt.
Het kan dus heel goed zijn, dat een groot deel van uw doelgroep op een bepaalde beurs aanwezig is.
Een beurs: 1 van de 7 contactmomenten in een b2b-deal
Uit onderzoek blijkt dat voor een succesvolle deal in een b2b-omgeving 7 contactmomenten nodig zijn. Uw beursdeelname kan één van die contactmomenten met de doelgroep zijn.
Het kan zelfs het bepalende contactmoment zijn.
Beursdeelname doel 1: in contact komen met uw doelgroep
Om uw doelgroep te ontmoeten op de beurs, zult u hen naar de stand van uw bedrijf toe moeten lokken.
Met een bedrijfslogo op presentatiewandje of een systeemstand lukt dat meestal onvoldoende. De beursbezoeker loopt gemakkelijk voorbij naar concurrerende bedrijven die zich uitnodigender presenteren.
Een goed doordachte stand geeft u meer mogelijkheden om met de doelgroep in contact te komen.
Een uitnodigende stand
- valt op op de beurs
- heeft een duidelijk standconcept en vertelt daardoor binnen enkele seconden een verhaal
- heeft een passende uitstraling en inrichting
- trekt veel - en de juiste - bezoekers
Beursdeelname doel 2: effectieve interactie met uw doelgroep
Het aantal bezoekers aan een stand is niet het enige dat van belang is. Minstens zo belangrijk is de kwaliteit van het contact met uw doelgroep.
Een effectieve stand
- is onderdeel van de marketingstrategie van de organisatie
- heeft alle benodigde voorzieningen om het doel van de beursdeelname te bereiken
- is groot genoeg voor de doelstelling
- sluit aan bij de informatiebehoeften van uw doelgroep of biedt een brand experience
- zorgt ervoor dat de standbemanning (het verkoopteam?) optimaal kan functioneren
- heeft een functionele routing
- zorgt ervoor dat het contact met de bezoeker voldoende oplevert (naamsbekendheid, een brand experience, leads, klanten, lucratieve deals)
Een stand met extra interactiemogelijkheden
- een ontvangstruimte die het contact tussen organisatie en doelgroep perfect faciliteert
- een zone voor een productpresentatie
- een balie waar bezoekers zich kunnen melden
- een wachtruimte
- een bewaakte garderobe om bezoekers te laten terugkomen
Beursdeelname doel 3: een bepaalde boodschap overbrengen
Beursdeelname is zinvol als uw organisatie in contact wil komen met de doelgroepen van de producten of diensten. Maar wat wilt u met dat contact bereiken?
Als u het contactdoel helder voor ogen heeft, kunt u uw standbouwer goed aansturen. Want dit doel moet worden vertaald in een beursstand die zorgt voor de juiste bezoekers, waar u dan een effectief mee kunt interacteren.
Met een scherpe doelstelling voor de beursstand kunnen wij een effectiever standontwerp maken.
We verwerken de doelstelling in alle details van de stand. Hierdoor haalt u het maximale uit uw beursdeelname.
Een stand met een communicatiedoel
- een nieuw product of productrange presenteren
- producten demonstreren
- bekendheid geven aan diensten van de organisatie
- een thema onder de aandacht brengen
- branding
- een brand experience neerzetten
- het onderscheid met de concurrenten duidelijk maken
- achtergrondinformatie geven
- de doelgroep beter leren kennen
- leads genereren
- producten verkopen
Boodschap van de beursstand nog niet helemaal duidelijk?
Wilt u aanwezig zijn op de beurs, maar weet u nog niet zo goed met welk doel precies, dan kunnen wij u ondersteunen in het formuleren van een haalbaar doel.
Aan een beurs deelnemen met een verkoopdoelstelling?
Veel bedrijven willen een stand om leads te creëren. Maar het is ook heel goed mogelijk om op een beursstand te verkopen, is de ervaring van onze succesvolle klanten.
Hoger doel, hoger resultaat
Door te kiezen voor verkoop op de beurs verbetert u de ROI van uw beursdeelname.
De verkoopdoelstelling is haalbaar en zeker niet te ambitieus. Wel moet de doelstelling worden ingebed in een verkoopstrategie die al ruim voor de beurs begint.
Een verkoopdoelstelling vergt een iets andere aanpak dan een beursdeelname die gericht is op bijvoorbeeld leads. Om te kunnen verkopen, schuift u uw verkoopproces naar voren. U gebruikt de beurs om in contact te komen met uw leads.
U heeft dan in ieder geval een contactstrategie nodig. Deze zet u voorafgaand aan de beurs in, en laat u doorlopen na afloop van de beurs.
Wij kunnen uw marketeers hierin adviseren. Wij kunnen ook een contactstrategie voor u ontwikkelen.
Een verkoopstand
Als u wilt verkopen op de beurs, stel dan ook eisen:
- aan het standontwerp
- aan de stand zelf
- aan de standbemanning
Ook hierin kunnen wij adviseren.
Resultaten van beursdeelname meten
De namen van de standbezoekers kunt u wellicht koppelen aan eerdere en latere contactmomenten.
Door uw doelgroep te volgen, vergroot u uw inzicht in de eigen marketing- en salesfunnel.
Op het moment dat u de bezoekers van uw stand kunt identificeren, kunt u ook bepalen welk aandeel de beurs heeft gehad in de stadia van het verkoopproces.
Welk percentage van de standbezoekers is uiteindelijk tot aankoop overgegaan? Wat is de winstmarge per aankoop?
Na de beurs in contact blijven met de doelgroep
Als u contactgegevens verzamelt, kunt u er ook voor zorgen dat het contact op de beurs wordt opgevolgd door een nieuw klantcontact.
De doelgroep heeft immers meerdere contactmomenten nodig om tot aankoop over te gaan.
Wist u dat uit onderzoek blijkt dat 80% van de standbezoekers het prettig vindt om naderhand benaderd te worden?
Onze beursstands
Beursstand Camel
Deze beursstand activeert het product Camel. De smalle kant van de stand vormt het aanzicht. Binnen is er daardoor minder afleiding van de beurshal.
Beursstand LG
Een beursstand met de uitstraling ‘kom binnen in de wereld van LG-oplossingen’. De stand blijkt bijzonder aantrekkelijk en wordt druk bezocht.
Beursstand Walraven
Voor Walraven maakten we een beursstand met displays voor hun producten en een praktijkopstelling met zitjes. De stand past op verschillende oppervlaktes.