Algemene voorwaarden van Groenendal Standbouw en Expoworld Standbouw voor ontwerp, verhuur, verkoop en levering van beurspresentaties, stands, projecten.
Artikel 1: Definities
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
1. Groenendal Standbouw en Expoworld Standbouw, beide, ook wel Groenendal Standbouw genoemd, zal in de deze algemene voorwaarden, beide: GS. genoemd worden als afkorting.
GS.: KvK: 71.71.04.50, gevestigd te 1015 WN Amsterdam aan de Marnixstraat 303.
2. Algemene voorwaarden: Onderhavige algemene voorwaarden van GS.
3. De Klant: De natuurlijke- of rechtspersoon welke met GS. een overeenkomst tot opdracht aangaat.
4. Overeenkomst: De in lid 3 omschreven Overeenkomst.
5. Opdracht: Iedere opdracht door de Klant aan GS. in het bijzonder, maar niet uitsluitend, voor het ontwerpen, bouwen, verhuren en/of verkopen van beurspresentaties, stands, projecten.
6. Aanbieding: De door GS. opgestelde aanbieding en/of prijscalculatie.
7. Goederen: De beurspresentaties, stands, projecten dan wel de daarbij horende roerende zaken, waaronder niet begrepen het intellectuele eigendom.
Artikel 2: Toepasselijkheid
1. De algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle Aanbiedingen en Overeenkomsten, tenzij tussen partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders is overeengekomen.
2. GS. wijst de toepasselijkheid van eventuele algemene en/of bijzondere voorwaarden van de Klant, dan wel derde partijen, uitdrukkelijk van de hand.
3. Indien enige bepaling uit de algemene voorwaarden nietig is of vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen van de algemene voorwaarden volledig van kracht blijven en zullen partijen in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepaling over een te komen. Hierbij zal zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige of vernietigde bepaling in acht worden genomen.
4. Afwijkingen van deze algemene voorwaarden gelden slechts indien en voor zover deze
nadrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen met GS.
Artikel 3: Aanbieding en totstandkoming Overeenkomst
1. Alle aanbiedingen van GS. zijn volledig vrijblijvend en zijn slechts 14 dagen lang geldig, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
2. De prijzen genoemd in de aanbiedingen zijn overeenkomstig lid 1 slechts 14 dagen geldig.
3. Mondelinge toezegging door en afspraken met (ondergeschikten van) GS. binden haar niet dan nadat en voor zover zij door GS. schriftelijk zijn bevestigd.
4. De Overeenkomst wordt geacht voor onbepaalde tijd te zijn aangegaan tenzij uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen dan wel uit de aard van de opdracht voortvloeit dat deze voor
bepaalde tijd of voor een bepaald project is verstrekt.
5. De Overeenkomst is niet slechts beperkt tot de werkzaamheden die bij het aangaan daarvan met name zijn genoemd maar omvat ook al die werkzaamheden die redelijkerwijs in het kader van de uitvoering van de opdracht passen.
6. Degene die namens of ten behoeve van een groep de Overeenkomst aan gaat (de Klant) is mede hoofdelijk aansprakelijk voor alle verplichtingen die uit deze Overeenkomst voortvloeien.
7. De Klant is gehouden om GS. tijdig alle relevante informatie, stukken en foto’s c.q. grafische afbeeldingen, logo’s en teksten te overleggen die GS. nodig heeft voor een goede uitvoering van de Overeenkomst. De Klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de door hem/haar en/of derden aan GS. ter beschikking gestelde informatie en stukken e.d.
Artikel 4: Deadlines
1. Alle aanbiedingen van GS. zijn volledig vrijblijvend en zijn 14 dagen lang geldig, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
2. De overeenkomst komt niet eerder tot stand nadat GS. de aanbieding en/of prijscalculatie binnen 14 dagen na bovengenoemde datum met handtekening van tekeningsbevoegde en firmastempel retour heeft ontvangen.
3. Foto’s c.q. grafische afbeeldingen, logo’s en teksten (onder meer van uw website) dienen tot 4 weken vóór de eerste opbouw dag van de beurs aangeleverd te worden.
5. Mocht de klant niet binnen de in lid 3 genoemde termijn voor aanlevering zorgdragen, dan is GS. gerechtigd om een toeslag in rekening te brengen van 25 %.
Artikel 5: Aanleverspecificatie
1. De voorgenoemde foto’s c.q. grafische afbeeldingen, logo’s en teksten (onder meer van uw website) dienen volgens ontwerp op schaal (ware grootte in de stand) in hoge resolutie, door u, te worden aangeleverd. Indien de foto’s e.d. niet aan deze vereisten voldoen, kan GS. (noodzakelijk) dtp-werk verrichten (vergroten, samenvoegen of ander werk) en brengt zij hiervoor € 95,- (ex btw) per uur in rekening.
Artikel 6: Betaling
1.Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, gelden de volgende betalingsvoorwaarden welke worden gefactureerd met een betalingstermijn van 14 dagen na factuurdatum:
Betalingsconditie;
– 30 % aanbetaling bij opdracht.
– 60 % 4 weken voor de opbouw periode.
– 10 % bij oplevering van de stand, laatste opbouwdag.
2. Indien de aanbieding/opdracht pas binnen 4 weken vóór eerste opbouw dag van de beurs binnenkomt, dient de klant de facturen (de eerste twee) per ommegaande te voldoen.
3. De vergoeding kan door GS. worden vermeerderd met declaraties van derden indien GS. deze voor het uitvoeren van de Overeenkomst heeft moeten inschakelen.
4. De volgende zaken zullen door GS. op naam van de klant, dan wel op naam van GS. met doorbelasting aan de Klant, worden besteld. Deze aanvragen (van hoofdaansluitingen) zijn exclusief totaalbedrag in de Overeenkomst en vallen buiten de aanbieding of prijscalculatie.
Aanvragen van;
1. Elektra (verdeelkast) en verbruik
2. Water, afvoer en verbruik
3. Telefoon- en datalijnen en verbruik
4. Lucht, leidingen en verbruik
5. Tuidraden (side riggs), motor- en handtakels
6. Opslag (emballage) tijdens beursperiode
7. Bouwtoestemming (statische calculaties) dan wel goedkeuring van de stand
8. Eerdere of meerdere opbouw- en/of demontagedagen. Die buiten de standaard dagen vallen.
5. Indien de Klant het verschuldigde bedrag niet binnen de vervaldatum van de datum c.q. overeengekomen termijn heeft betaald, zal de Klant worden gesommeerd om het verschuldigde bedrag te voldoen. De klant is vanaf het verstrijken van de vervaltermijn van de factuur over het openstaande bedrag rente verschuldigd van 1,5% per maand.
6. Indien de Klant na ingebrekestelling de vordering niet volledig of niet tijdig voldoet, is GS. gerechtigd haar verplichtingen uit overeenkomst op te schorten. Daarnaast is GS. vrij in het inschakelen van een incassobureau/deurwaarder teneinde het openstaande bedrag alsmede de incassokosten op de Klant te verhalen.
7. GS. kan betaling van een voorschotnota verlangen alvorens werkzaamheden te verrichten.
Artikel 7: Levering
1. GS. levert de stand bezemschoon op de in de aanbieding genoemde datum en tijdstip.
2. GS. behoudt zich het recht voor om de overeengekomen dienst in delen te leveren en afzonderlijk te factureren.
3. Levering (inclusief transport) geschiedt voor risico en rekening van de Klant, tenzij partijen expliciet anders zijn overeengekomen. Het risico (van onder meer schade) tijdens transport gaat derhalve over op de klant nadat de goederen de bedrijfshal van GS. hebben verlaten.
4. GS. komt het recht toe om de goederen (tijdelijk) voor rekening en risico van de Klant op te slaan.
5. Uitstel of vertraging van de opbouw van de goederen door toedoen van de Klant zal ten gevolge hebben dat GS. gerechtigd is om de kosten zij dientengevolge heeft moeten maken, op de Klant te verhalen.
6. Kosten die voortvloeien uit de levering (onder meer: leges, douanekosten en ander soortige belastingen) komen voor rekening van de klant en dienen op verzoek van GS. terstond te worden voldaan.
Artikel 8: Reclamaties
1. De Klant dient de goederen vóór het opengaan van de beurs c.q. tentoonstelling te inspecteren op de goede conditie daarvan.
2. Reclames dienen onverwijld aan GS. te worden medegedeeld opdat zij de mogelijkheid krijgt om de Klant hierin tegemoet te komen, waarna er nogmaals een inspectie zal dienen plaats te vinden.
3. Bij geen inspectie of niet tijdige reclames wordt geacht dat GS. aan haar verplichtingen heeft voldaan.
Artikel 9: Ontbinding van de Overeenkomst (Annulering of wijziging)
1. Indien de Klant in gebreke blijft zijn verplichtingen uit de Overeenkomst te voldoen, is GS. gerechtigd de Overeenkomst door middel van een aangetekend schrijven of deurwaardersexploot buitengerechtelijk te ontbinden.
Behoudens het geval van wettelijk verzuim, zal de ontbinding pas plaatsvinden nadat de Klant schriftelijk op de hoogte is gesteld van de ingebrekestelling en hem een redelijk termijn is gegund om het gebrek te zuiveren.
2. Voorts is GS. gerechtigd, zonder dat enige aanmaning of ingebrekestelling zal zijn vereist, buiten rechte de Overeenkomst door middel van een aangetekend schrijven of deurwaardersexploot met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk te ontbinden indien:
– De Klant tot de schuldsanering in het kader van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen
wordt toegelaten;
– De Klant surséance van betaling aanvraagt of hem surséance van betaling wordt verleend;
– De Klant zijn eigen faillissement aanvraagt of in staat van faillissement wordt verklaard;
3. Bedragen die GS. vóór de ontbinding aan De Klant heeft gefactureerd in verband met hetgeen zij reeds ter uitvoering van de Overeenkomst heeft gepresteerd, blijven onverminderd door de Klant aan haar verschuldigd en worden op het moment van de ontbinding direct opeisbaar.
4. Door GS. reeds ontvangen gelden worden na ontbinding niet gerestitueerd.
5. Indien de Klant, na -voor zover noodzakelijk- in gebreke te zijn gesteld, enige verplichting voortvloeiende uit de Overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig nakomt, is GS. gerechtigd haar verplichtingen jegens de Klant op te schorten, zonder daardoor tot enige schadevergoeding jegens de Klant gehouden te zijn. Hiertoe is GS. eveneens gerechtigd in de onder lid 2 van dit artikel bedoelde omstandigheden.
6. Indien de Klant de overeenkomst opzegt/annuleert, of bij gehele of gedeeltelijke annulering, van een Overeenkomst door Opdrachtgever, is aan GS. een vergoeding verschuldigd ter grootte van alle gemaakte kosten tot het moment van opzeggen/annuleren met een minimum van 40% van het totale geoffreerde bedrag, bij Opdrachtgever in rekening te brengen.
Artikel 10: Verplichtingen aan zijde Klant
De Klant is gehouden om een verzekering af te sluiten welke claims voor schade – in welke mate en vorm dan ook – ontstaan tijdens de opbouw-, transport-, beurs-, en afbouwperiode (demontage) volledig zal dekken.
Artikel 11: Wijzigingen en/of aanpassingen in de Overeenkomst
Indien tijdens de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering
noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen, zullen GS. en de Klant tijdig in overleg treden en dienovereenkomstig de Overeenkomst wijzigen.
Artikel 12: Opzegging
GS. behoudt zich het recht voor om de Overeenkomst tussentijds onmiddellijk te beëindigen indien haar zulks gerade voorkomt.
Artikel 13: Overmacht
1. In geval van overmacht aan zijde van GS. zullen haar verplichtingen uit hoofde van de
Overeenkomst worden opgeschort, zolang de overmacht toestand voortduurt.
2. Onder overmacht wordt verstaan elke van de wil van GS. onafhankelijke omstandigheid, die de nakoming van de Overeenkomst blijvend of tijdelijk verhindert en welke noch krachtens wet, noch
naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid voor haar risico behoort te komen.
3. Zodra zich bij GS. een overmacht toestand voordoet zoals in de eerste twee leden van dit artikel bedoeld, zal zij daarvan mededeling doen aan de Klant.
4. Voor zover daaronder niet reeds begrepen, wordt onder overmacht tevens verstaan: werkstaking,
overheidsmaatregelen, oorlog, revolutie, terrorisme en/of enig daaraan gelijk te stellen toestand,
stroomstoringen, storingen in elektronische communicatielijnen, brand, ontploffing en andere calamiteiten, waterschade, overstroming, aardbeving en andere natuurrampen, alsmede omvangrijke ziekte van epidemiologische aard van personeel of pandemie en overmatige verkeersdrukte en weersinvloeden.
5. De opschorting zal echter niet gelden voor verplichtingen waarop de overmacht geen betrekking heeft en reeds voor het intreden van de overmacht toestand zijn ontstaan.
6. Indien de overmacht toestand drie maanden heeft geduurd, of zodra vaststaat dat de overmacht toestand langer dan drie maanden zal duren, dan wel dat de verwachting is dat de overmacht toestand voortduurt tijdens de leveringstermijn c.q. opbouwdatum, is ieder der partijen gerechtigd de Overeenkomst tussentijds te beëindigen zonder inachtneming van enige opzegtermijn.
7. De Klant is ook na zodanige beëindiging van de Overeenkomst gehouden de door hem aan de GS. verschuldigde vergoedingen, die betrekking hebben op de periode vóór de overmacht toestand, aan GS. te betalen.
8. GS. is tijdens de overmacht toestand niet gehouden tot vergoeding van enigerlei schade van of bij de Klant, noch is zij daartoe gehouden na beëindiging van de Overeenkomst als in het vorige lid van dit artikel bedoeld.
9. In geval van annulering van de beurs of stand door klant of beurs organisatie door een oorzaak buiten onze macht of overmacht, is de klant aansprakelijk en betaalt hij voor de in aansluiting op:
A. Volledig genoteerd bedrag inclusief variaties (indien aanwezig) als de beurs minder dan 2 maanden voor de oorspronkelijke beurs datum wordt geannuleerd; B. De helft van het vermelde bedrag inclusief variaties (indien aanwezig) als de beurs meer dan 2 maanden voor de oorspronkelijke beurs datum wordt geannuleerd.
Artikel 14: Aansprakelijkheid
1. GS. is niet aansprakelijk voor directe of indirecte schade, hoe ook genaamd en door wie ook geleden, die voortvloeit uit het tekort schieten van GS., en/of bij haar in dienst zijnde werknemers, medewerkers of de door GS. ingeschakelde personen, in de nakoming van de verplichtingen uit de Overeenkomst.
2. GS. is niet aansprakelijk voor schade dan wel kosten die voortvloeien uit de afwijzing dan wel intrekking van de bouwtoestemming. De kosten die voortvloeien uit de voornoemde afwijzing dan wel intrekking komen voor rekening van Klant.
3. De Klant vrijwaart GS. tegen aanspraken van derden, welke voortvloeien uit door GS. voor de Klant verrichtte werkzaamheden. Aanspraken voor derden zijn dan ook voor rekening en risico van Klant.
Artikel 15: Vertrouwelijkheid en Intellectuele Eigendomsrecht
1. GS. behoudt zich te allen tijde het intellectuele eigendomsrecht voor van alle door haar opgestelde stukken c.q. gemaakte ontwerpen.
2. Het is de Klant derhalve zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van GS. niet toegestaan de door GS. opgestelde stukken c.q. ontwerpen al dan niet met inschakeling van derden, te vermenigvuldigen of te openbaren.
3. De voorafgaande leden gaan dienovereenkomstig op voor alle communicatieve uitingen van GS.
4. De klant geeft hierbij een onvoorwaardelijk exclusief en kosteloos gebruiksrecht (toestemming) aan GS. met betrekking tot de klant ingezonden en op haar website aanwezige foto’s c.q. grafische afbeeldingen, logo’s en teksten en/of overige stukken.
5. Mocht de klant bezwaar hebben tegen het gebruik van één of meer van de in lid 4 genoemde elementen in het concept, ontwerp en presentatie, dan dient zij dit binnen één week na dagtekening van deze aanbieding aan te geven.
6. De klant vrijwaart GS. tegen aanspraken van derden, welke voortvloeien uit het gebruik door GS. van de in lid 4 genoemde stukken dan wel de door GS. voor de klant verrichtte werkzaamheden.
7. Door GS. geleden schade als gevolg van overtreding van voornoemde leden zullen door GS. op de Klant worden verhaald.
Artikel 16: Eigendomsvoorbehoud
1. De goederen blijven in eigendom toebehoren aan GS. totdat de Klant aan al haar verplichtingen jegens GS. heeft voldaan.
2. Zolang het eigendomsrecht niet op de Klant is overgegaan, mag deze de zaken niet verpanden of een derde partij enig ander recht daarop verlenen.
3. Indien de Klant haar verplichtingen niet nakomt of er gegronde vrees bestaat dat zij zulks niet zal doen, is GS. gerechtigd de goederen waarop het eigendomsvoorbehoud rust, bij de Klant (of bij derden die goederen voor de Klant houden) weg te halen of weg te doen halen. De Klant is verplicht hiertoe alle medewerking te verschaffen op straffe van een boete van €500,- per dag, of dagdeel tot aan de dag dat zij haar volledige medewerking heeft verleend.
4. De kosten van het terughalen van de aan GS. toebehorende eigendommen zullen op de Klant worden verhaald.
Artikel 17: Afstand van eigendomsrecht
De goederen die in eigendom zijn gaan behoren van de Klant dienen na de afbouw dezelfde dag nog door de Klant te worden opgehaald c.q. te worden verwijderd. Mocht de Klant dit achterwege laten, dan wordt geacht dat zij afstand doet van haar eigendomsrecht en zal GS. op kosten van de Klant de goederen (laten) verwijderen.
Artikel 18: Toepasselijk recht
De rechtsverhouding tussen de Klant en GS. wordt beheerst door Nederlands recht. Geschillen die uit deze rechtsverhouding voortvloeien zullen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter van de Rechtbank Amsterdam.